/Laivai iš gelžbetonio

Laivai iš gelžbetonio

phpfYem0m

Labai keista rašyti apie laivus, pastatytus iš gelžbetonio. Gelžbetonis iš kart asocijuojasi su dideliu svoriu. Regis, įmesi į vandenį gelžbetonio gabalą ir jis tą pačią akimirką atsidurs dugne, tačiau gabalas yra gabalas, o laivas ir lieka laivu. Pasaulyje buvo pastatytas ne vienas laivas iš gelžbetonio. Dar daugiau jų liko brėžiniuose.phpfCGBvK

Vieną iš nedaugelio išlikusių pasaulyje gelžbetoninių laivų yra priglaudęs ir Rygos Volery uostas. Laivas ganėtinai gerai išsilaikęs. Denio viršuje išlikę pagrindai, ant kurių buvo tvirtinama zenitinė artilerija arba krovinių kėlimo kranas. Laive sumontuota vairavimo įranga bei savarankiško judėjimo sistema. Priekinėje dalyje įrengti šliuzai inkaro nuleidimui.

phpF5ZqGa

php5wSwUC

Gelžbetonis buvo užpatentuotas 1848 metais. Tai padarė prancūzų išradėjas Joseph Monnier. O dar po aštuonerių metų Paryžiuje vykusioje Pasaulinėje parodoje buvo pademonstruota valtis, pagaminta iš gelžbetonio. Valtį sukūrė kitas prancūzų išradėjas Joseph Louis Lambot. Netrukus Europoje ir Amerikoje iš gelžbetonio pradėtos statyti burinės jachtos ir irkluojamos valtys. Tačiau tai buvo daroma pavieniais atvejais ir į masinę laivų gamybą gelžbetonis neperėjo. Revoliucinį žingsnį žengė norvegų inžinierius Nikolay Fegner. 1917 metais jis sukūrė pirmąjį pasaulyje savaeigį laivą iš gelžbetonio. Davė jam pavadinimą „Namsenfijord“. Po metų panašios konstrukcijos krovininį laivą „Faith“ pastatė ir amerikiečiai. 1926 metais amerikiečiai pastatė „Atlantus“ – dar vieną didelį laivą iš gelžbetonio.

phpIG18k7 Per Pirmąjį Pasaulinį karą iš gelžbetonio buvo pastatyta daug laivų. Iš vienos pusės tai padėjo taupyti plieną, kurio katastrofiškai trūko, iš kitos – gelžbetoniniai korpusai buvo patvaresni už plieninius ir medinius. Pagaliau šiuos laivus galėjo statyti ir ne specialistai. Antrojo pasaulinio karo metais vien tik JAV turėjo 24 laivus ir 80 baržų, pagamintų iš gelžbetonio. Šie laivai dalyvavo jūrų mūšiuose, plukdė kariuomenę ir krovinius. Jiems nebaisus buvo taifūnas ir kitos audros.

phpyIcT90

php4HlA2N

phpY9fBDC

phpvDDGis

phpPJglfZ

phpAeUkB4

php2KFZHD

phpBjdm9P

phpZmTXzt

phpYM1y2d

phpVgZkej

Šiandien iš gelžbetonio laivai nebestatomi. Ir tai suprantama: krovinių pervežimo maratone jie nepajėgia konkuruoti su plieninį korpusą turinčiais laivais. Plačiau gelžbetonis naudojamas tik naftos gręžinių platformų statyboje. Atskirais atvejais iš gelžbetonio statomos plaukiojančios naftos ir dujų saugyklos. Antai 1975 metais buvo pastatytas 60 tūkst. tonų talpos gelžbetoninis tankeris „Andjuna Sakti“ suskystintų dujų saugojimui ir transportavimui.

Šaltinis: www.uzsidirbkpats.lt